Aalst, Mobiliteit

Treinverbinding Aalst-Burst

Dit bericht delen

Motie opwaardering en spoorwegbaarheid stations Aalst

Aalst als tweede grootste stad in Oost-Vlaanderen is een belangrijke aantrekkingspool.  Niet alleen haar geschiedkundige waarde maar ook de intrinsieke facetten van onze stad, en haar centrale ligging in het midden tussen Gent en Brussel maken van Aalst een centrumstad en gegeerd.  Ondertussen telt de stad niet minder dan ongeveer 88 000 inwoners, is ze een zeer attractieve scholenstad maar is ze eveneens een bedrijvenhart en een gekend shopping- en cultureel centrum. 

De bereikbaarheid van Aalst via de spoorweg speelt een zeer belangrijke rol in dit gegeven en maakt een cruciaal element uit bij het oplossen van het mobiliteitsvraagstuk.  Immers het gaat hem zowel om Aalstenaars die naar Gent en Brussel trekken om te werken of te studeren als om pendelaars die in onze stad hun bestemming vinden.

Graag willen we volgende accenten benadrukken :

  • Onderzoek moet gevoerd worden naar een reële verbreding van het treinaanbod
  • De potentie van het treinaanbod af te stemmen op de noden in de regio
  • De verhoging van het treinaanbod in het IC-station Aalst evenals aan station Kerrebroek en Erembodegem

Meer bepaald gaat dit over :

  • Latere treinen in te leggen van en naar Brussel en Gent : wanneer mensen later kunnen vertrekken en terugkomen naar Aalst gaat dit de keuze voor de trein vergemakkelijken
  • Verhogen van de frequentie en inleggen van meer directe lijnen : de duurtijd van de trajecten zo kort mogelijk houden zal eveneens de drempel verlagen voor de keuze voor de trein
  • Onderzoek van de treinrelatie in noordoostelijke richting naar Dendermonde/Mechelen/Antwerpen : deze verbinding is in Aalst quasi onbestaande of slechts zeer miniem of via indirecte weg voorzien ; een treinreis naar Mechelen duurt in de meest optimale verbinding één uur met een overstap ; een treinreis tussen Antwerpen en Aalst duurt maar liefst anderhalf uur….
  • Onderzoek naar treinrelatie in zuidwestelijke richting naar Ninove/Geraardsbergen ; op dit moment is er vanuit Aalst zelfs geen rechtstreekse verbinding naar Ninove of Geraardsbergen
  • Onderzoek te doen naar de mogelijkheid van het inzetten van tramtreinen, zijnde spoorvoertuigen die zowel op tram- als op treinsporen kunnen rijden

Graag willen we deze aanvullen met aandacht voor de lokale stations Kerrebroek en Erembodegem.

Wat betreft Kerrebroek dit is een station op de lijn Burst-Aalst en wordt nog bediend door een dieseltrein.  Dit is één van de laatste vier dieseltreinen die de dag vandaag nog rijden in Vlaanderen.  De bekommernis van de uitstoot van dergelijke treinen is trouwens ook opgenomen in het klimaatplan.  De vraag wordt dan ook gesteld om deze lijn de elektrificeren of in de mate van het mogelijke de treinen te laten rijden op een systeem van batterijen. Bovendien is deze lijn heel belangrijk voor het schoolgaand publiek, maar ook niet alleen voor deze bevolkingsgroep.  Ze kan ook een rol spelen om een ander doelpubliek vanuit die richting naar Aalst te brengen via het spoor, en dus zou het aangewezen zijn om de haalbaarheid te onderzoeken om deze lijn die verder doorloopt 

Andere nieuwsberichten

Aalst, Openbare werken

Herstelling N411 ten vroegste in 2021

Aalst, Mobiliteit

Verkeersveiliger maken van Vereeckenstraat in Gijzegem