Algemeen

Ecologische innovaties in de bouwsector moeten meer aandacht krijgen in het onderwijs.

Dit bericht delen

 

De jaarlijkse bouwbeurs “Batibouw” draait op volle toeren. Wie op “Batibouw” loopt of wie bouwt of verbouwt kan er niet omheen: nog nooit als voorheen lag de nadruk zo sterk op het aspect duurzaamheid. Of het nu gaat over isolatie, verwarming, materiaalkeuze of energievoorziening, iedere tak binnen de bouwsector heeft wel een groen alternatief. En terecht, want onze ecologische voetafdruk moet dringend verkleinen. Ook vanuit de overheid wordt het kiezen voor duurzame oplossingen aangemoedigd. Dit neemt echter niet weg dat de meerkost gemakkelijk kan oplopen tot 20% van het totale bouwbudget. Maar er is meer, ook de Europese Unie stelt op termijn strenge normen. Zo zal vanaf 2020 iedere nieuwe woning passief zo goed als neutraal moeten zijn. En natuurlijk mogen we ook het rendement op termijn van dergelijke investeringen niet vergeten.

Maar deze innovaties zijn natuurlijk geen alleenstaand gegeven. Meer dan ooit moet men zich laten bijstaan door experts ter zake. En net daar kennen we een tekortkoming in ons huidig onderwijs: er is te weinig aandacht voor nieuwe technieken en ecologische alternatieven in de diverse opleidingen.

Vlaams volksvertegenwoordiger Jean-Jacques De Gucht vraagt daarom aan de Vlaamse Regering om hier de nodige aandacht aan te besteden. Jean-Jacques De Gucht: “het gaat hier eigenlijk om een brede waaier van opleidingen en curricula die links en rechts met deze materie worden geconfronteerd. Zo heb je de technische opleidingen op secundair niveau, maar je hebt ook heel wat opleidingen op hoger onderwijsniveau. We kunnen denken aan burgerlijk ingenieurs, burgerlijk ingenieursarchitecten, industriële ingenieurs of binnenhuis- of tuinarchitecten. Op het niveau van de hogescholen en universiteiten moet niet alleen aandacht besteed worden aan ecologische alternatieven tijdens de opleiding, het zijn ook net die plaatsen waar aan onderzoek en ontwikkeling kan gedaan worden in samenwerking met en vaak op vraag van de bedrijfswereld.“

Gewezen minister van Onderwijs, Marleen Vanderpoorten, benadrukt bovendien dat in deze context meer ruimte en aandacht moet besteed worden aan stages voor zowel leerlingen als leraren in opleiding.

Op donderdag 15 maart 2012 zal de Commissie Onderwijs in het Vlaams Parlement zich buigen over het voorstel van resolutie betreffende de noodzaak van meer aandacht in het onderwijs voor ‘groene’ innovaties en technieken in de bouwsector.

Andere nieuwsberichten

Algemeen

Homans wil nu helemaal geen moskeeën meer erkennen

Algemeen

Open Vld vraagt wetenschappelijk onderzoek naar Turkse invloed