17 december 2014

OPEN VLD HEKELT OP GEMEENTERAAD OPNIEUW HUUR/KOOPFORMULE POSTSITE

De inrichting van het nieuwe stadhuis aan het Werfplein wordt geschat op 12.255.881 euro. Het is de bedoeling dat de ambtenaren van de stad eind 2015 hun intrek nemen in het gebouw. Tot nu toe stond het gebouw leeg en kostte dat aan de stad al 613.000 euro huurgeld. "En dat voor een gebouw dat niet eens van ons is", zegt de oppositie.
RUTGER LIEVENS

Als er een oppositiepartij haar tanden heeft vastgezet in het stadhuis-dossier dan is het wel Open Vld. Dat de inrichting 12 miljoen euro zal kosten en dat de huur, inrichting en eventuele aankoop van de kantoren na negen jaar huren de stad 36 miljoen euro zal kosten, kan er bij De Gucht niet in."De Aalsterse meerderheid deelt elkaar voortdurend dure cadeaus uit met het geld van de Aalsterse belastingbetaler om de onderlinge vrede te bewaren", zegt hij. "De schuldenberg schuiven ze gewetenloos door naar een volgende generatie Aalsterse belastingbetalers. De partijen in de meerderheid hebben onverzoenbare visies en kopen de vrede af, maar de schuldenberg in 2018 zal niet meer af te kopen zijn", aldus Jean-Jacques De Gucht (Open Vld). "Door de schuld op een onverantwoorde manier door te schuiven naar de volgende generaties creëert men in Aalst een bedrieglijke illusie van welstand", voegt gemeenteraadslid Frans Penne (Open Vld) eraan toe.

Leegstand

Sinds begin 2014 huurt de stad Aalst het kantoorgebouw aan het Werfplein. Elke drie maanden schrijft de stad 153.408 euro op de rekening van eigenaar Iret. Eind december 2014 zal dat bedrag dan ook opgelopen zijn tot 613.632 euro. Huur, voor een gebouw waar al minstens een jaar geen werken in te zien zijn geweest. Gwen Vreven van gemeentebedrijf AGSA zegt dat er binnenkort wel beweging in de zaak komt. Het ziet er wel naar uit dat de stad nog een jaar huur zal moeten betalen zonder dat de ambtenarij op volle kracht aan het werk kan in het nieuw gebouw. "Op 17 december openen we de enveloppen met de offertes van de aannemers. De start van de inrichting van het gebouw kan na de bouwvergunning is afgeleverd, eind januari of februari. Oplevering verwachten we in september of oktober. Daarna volgt de verhuis die afgerond zal zijn eind 2015", zegt Vreven.

Kopen of niet kopen

Burgemeester Christoph D'Haese (N-VA) verdedigt de keuzes die gemaakt zijn. "Het duurt lang vooraleer de werken kunnen starten maar dat komt omdat we zitten met de wet op de overheidsopdrachten. We moeten door de nodige procedures. Via het AGSA kunnen we ook heel wat BTW recupereren en op die manier besparen. We hebben laten vastleggen dat het om een huurkoop gaat. De aankoopprijs is 21,5 keer de laatste huurprijs. Ik kan me moeilijk voorstellen dat we dit uiteindelijk niet zullen kopen", zegt Christoph D'Haese (N-VA).De stad krijgt na 9 jaar huur de kans om het gebouw te kopen, maar dat zou betekenen dat het stadhuis definitief aan het Werfplein komt. Onder druk van CD&V staat dat het stadhuis later verhuist naar De Pupillen. En in het bestuursakkoord staat dat de meerderheidspartijen vetorecht hebben in deze zaak.
"De Pupillen was en is nog steeds onze doelstelling", zegt CD&V-fractieleider Eddy Couckuyt. "Nog altijd. Het stadhuis naar het Werfplein, dat is een tussenstap. Dat is het compromis dat de drie partijen hebben ondertekend", zegt hij.

Bron: Het Laatste Nieuws online