06 juli 2009

Verhofstadt laat jonge Vld'ers uithalen

Twaalf jonge liberalen, onder wie Mathias De Clercq, Jean-Jacques De Gucht, Annick De Ridder en Alexander De Croo, vinden dat de Open Vld uit de regering moet stappen als niets gedaan wordt aan het begrotingstekort. Met goedkeuring van voorzitter Guy Verhofstadt.

Een dozijn jonge liberalen, onder wie Kamerleden, senatoren en Vlaamse parlementsleden, stak voorbije week de koppen bij elkaar voor een analyse van de verkiezingsnederlaag van 7 juni. Onder leiding van Mathias De Clercq, die getipt wordt als nieuwe partijvoorzitter, plaatsten ze kanttekeningen bij de regeringsdeelname van hun partij. "Als de Open Vld er niet in slaagt haar coalitiepartners te overtuigen om structurele hervormingen door te voeren en de staatsfinanciën zo snel mogelijk weer op orde te brengen, is er geen enkele reden om langer in de regering te blijven", schrijven ze in De Standaard. "We moeten duidelijk maken dat heldere keuzes belangrijker zijn dan een steriele deelname aan het beleid. Onze partij moet opnieuw een ideeën- en mensenpartij worden."

De oudere generatie wordt niet van haar sokken geblazen door de opmerkingen van hun (politieke) zonen. "Toen ik die leeftijd had, was ik stouter", glimlacht Herman De Croo.

De oproep van de jongeren was zelfs volledig doorgekaart met voorzitter Guy Verhofstadt. Twee weken geleden kregen de jongeren het fiat van het partijbureau om, ondanks de officieel aangekondigde communicatiestop, hun visie op de fouten van de liberalen naar buiten te brengen. De tekst werd eind vorige week voorgelegd en expliciet goedgekeurd door de partijtop.

Wat de jongeren verkondigen, staat dus niet haaks op de marsrichting die Verhofstadt zijn partijgenoten oplegt. "Het is niet omdat wij ons nederig en bescheiden opstellen dat wij elke regeringsbeslissing zomaar zullen laten passeren", zegt een welingelichte bron. "Dit is geen oekaze omtrent onze aanwezigheid in de federale regering", klinkt het elders. "De jongeren stellen de zaken alleen wat scherper. Het zou pas erg zijn als ze dat niet deden."

Tussen de jongeren en Verhofstadt zit er dus geen enkele ruis op de lijn. De vroegere eerste minister wil die jonge, nieuwe generatie maar al te graag sterker uit de verf laten komen, omdat hij ervan overtuigd is dat het trio Dewael, De Gucht en Somers de partij met een knoert van een geloofwaardigheidsprobleem heeft opgezadeld.

• Bron: De Morgen